maandag 22 november 2010

Plassen



Bundel: Een zesje met een hoed
Geschreven door: Mario Vangaever – Leen Van Durme
Getekend door:
Uitgeverij: De Eenhoorn

Plassen
Broekje open,
Op de pot.
Laat maar lopen.
Hop hop hop.

Maar helaas, er komt niets uit.
Misschien helpt het als ik fluit.

Ook dat helpt niet.
’t Zal niet gaan.

‘k Trek maar vlug mijn broek weer aan.


Eerste reactie in een aantal kernwoorden:
Kinderen leren zindelijk worden kan door taal ook wel gestimuleerd worden. Het beschrijft de gevoelens: ik ga plassen, en dan... Maar het lukt niet, wat dan... Ik moet misschien gaan plassen omdat de juf het zegt, maar wat als ik niet moet... Dit kan een praatmoment uitlokken.

Een beknopte analyse van de vorm en de taal in het gedicht:
Wat valt bijzonder sterk op?
Rijmschema: Volrijm – eindrijm – gekruist rijm (a – b – a – b)
Vorm: (bv. visuele poëzie)
Klankkenmerken:
Beeldspraak:
Woordkeuze:
Ritme:
Metrum:


Persoonlijke associatie/betekenisverlening: zoek of maak bij elk versje/gedicht een bijpassend ‘beeld’: een foto, voorwerp, …

Foto bovenaan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten